Mihai Serban

07/04/2015

Comandor COSTACHE FLORIAN

Filed under: Armata,Aviatori — admin @ 18:23

                                 Comandor  COSTACHE  FLORIAN

 

Absolvent al scolii militare de ofiteri activi de aviatie

“Aurel Vlaicu”, promotia piloti militari 1973.

                                      O viata dedicata Aviatiei Militare Române.

 

M-am nascut pe data de 12 aprilie 1951 in municipiul Ploiesti, judetul Prahova. Peste 10 ani a avut loc un eveniment exceptional in istoria omenirii,zborul primului om in cosmos,Iurii Gagarin.Coincidenta? sau premonitie pentru mine ca viitor pilot, cine poate sti.

Am absolvit Liceul Militar”DIMITRIE CANTEMIR” Breaza, promotia 1970. In timpul vacantei de primavara am facut vizita medicala si am fost admis sa  sustin examen  la Scoala Militara de Ofiteri Activi de Aviatie “Aurel Vlaicu”, Bobocu.

In luna septembrie  a anului 1970, m-am prezentat la Bobocu, unde am fost inscris in anul I specialitatea”Naviganti”.  Am absolvit cursurile acestei scoli in anul 1973, obtinand gradul de locotenent si BREVETUL DE PILOT MILITAR Nr.1303.

 

In anul I, am avut bucuria sa fiu repartizat la Escadrila a 1 a, comandata de Col. Stefan  Nicolae. Primul meu comandant de patrula a fost Mr. COCONASU GHEORGHE, care era si instructorul meu pe avionul IAK-18. Dealtfel cu el am executat si zborul de aclimatizare. Pe parcursul anului intai am avut ocazia sa am ca instructori pe Mr. CHIRICU si Lt. LAZAREANU IOSIF.

Escadrila isi desfasura activitatea de instruire in zbor a elevilor de anul intai pe aerodromul Buzau. Eu ,in aceasta perioada eram si incheietor de escadrila si raspundeam de colegii mei pe perioada cand cadrele militare  nu erau la program. Intr-o sambata ,atunci cand se executa obisnuitul program administrativ, cred ca va aduceti aminte, sergent de serviciu pe escadrila era colegul meu Chiosescu Ion care, mi-a ordonat sa incepem programul administrativ.Era o zi superba de vara si numai de program de scuturat cazarmamentul nu ne era aminte,asa ca i-am spus sa ne lase in pace, il vom face a doua zi. Raspunsul lui a venit prompt ”O sa te raportez col.Nicolae “,dar eu nu am dat crezare acestui avertisment ,gandidu-ma la faptul ca am fost coleg de liceu militar cu Chiosi. Lucrurile au decurs asa cum a zis Chiosi si luni dimineata la sosirea comandantului a raportat ca nu i-am executat ordinul.

Consecinta: am primit trei zile de arest la arestul unitatii geodezice unde eram cazati, pe care le-am executat sub comanda cui credeti?, a colegului meu Chiosescu.

In anul doi, am fost repartizat la Escadrila a3a,unde comandant era Col. PETRESCU STEFAN si am avut doi instructor de care ma leaga amintiri deosebite, pe Cpt.TUDOSE CONSTANTIN,si pe Mr.VAJIIAC ANGHEL ,care printre altele era si comandantul patrulei din care faceam parte si ploiestean ca mine.

Patrula  Mr.VAJIIAC A.  a fost detasata la ALEXENI unde isi desfasura activitatea de zbor Escadrila a2a, a carei comandant era Col. ALEXE RUSEN. Tot in anul doi am devenit si elev de frunte.

 

Anul trei, escadrila la care am fost repartizat, Escadrila a5a, comandata de  Lt. Col.PARVULESCU DAN si-a desfasurat activitatea pe aerodromul BOBOCU. In acest ultim an, instructor si comandant de patrula a fost Mr. RAKSI ALEXANDRU, o personalitate binecunoscuta in scoala si foarte iubit de elevi.

 

Atunci cand Mr. RAKSI ALEX. avea de executat controale la alte grupe de elevi din cadrul patrulei, instructor de zbor la grupa, era Lt.DINCA DANIEL ,care de fapt a si preluat grupa din care faceam parte.  In calitatea mea de elev am executat peste 100 de ore de zbor,din care pe aeronave  reactive( L 29,MIG 15) mai mult de 50%.

 


In luna August a anului 1973, a avut loc si examenul de absolvire,teoretic si practic in zbor, a cursurilor Scolii    Militare De Ofiteri Activi de Aviatie “Aurel Vlaicu”. Zborul de brevetare pe avionul MIG 15 l-am executat cu Lt.Col. TINTA VASILE, care era si comandantul Escadrilei a4a.

Din cei 75 de absolventi ,specialitatea” Navigant” am fost declarat reusit,obtinand media generala de absolvire 9.39 cu Diploma de Merit ,fiind clasificat al 2 lea.

In aceeasi perioada a avut loc si citirea repartitiilor absolventilor la unitatile de aviatie de pe teritoriu. Un numar important dintre noi au plecat la Centrul de instruire pe avionul MIG 21, care de altfel era visul oricaruia dintre noi. Eu nu am avut aceasta sansa, desi mi-am dorit foarte mult sa zbor acest tip de avion si am primit ordin de prezentare la R.99Av.Tp. OTOPENI-BUCURESTI. Pe vremea aceea era o cutuma, primii doi din promotie erau repartizati la aviatia de transport.

Asa am devenit eu pilot la transport, desi se spunea ca cei de la transport sunt grasi, cu burta si nu prea stiu ce este aviatia. Vorbe.

La R.99Av.Tp. am intalnit un comandant deosebit, o personalitate, Col.FEREZAN MIHAI, fost pilot de vanatoare, care avea o vorba ce o adresa numai celor pe care ii aprecia ’’Mai stricatule”. Era mereu prezent in viata noastra, urmarea cu atentie evolutia noastra ca piloti si intotdeauna usa biroului sau era larg deschisa, nu am vazut-o inchisa niciodata cat timp a fost comandantul unitatii.

In perioada 1973-1981 am ocupat functiile de pilot echipaj,comandant echipaj, comandant patrula la Regimentul 99 Aviatie Transport.

In perioada 1981-1983 am fost ofiter elev la Academia Militara-sectia AVIATIE si APARARE ANTIAERIANA.

In perioada 1983-1986 am fost comandant de escadrila,loctiitor al comandantului la Regimentul 99 Aviatie Transport.

In perioada 1986-1990 am fost loctiitor al comandantului pentru zbor si instructor de zbor la Flotila  50 Aviatie Transport.

In perioada 1990-2001 am fost loctiitor al comandantului pentru zbor si sef de stat major la Baza 90 Transport Aerian.Tot in aceasta perioada am urmat si cursurile  Colegiului de Comanda si Stat Major,si cel Post Academic de “Relatii Publice si Comunicare “din cadrul Universitatii Bucuresti.

In perioada 2005-2009 am fost director general adjunct, director operatiuni zbor,director operatiuni sol  la Compania Romana de Aviatie “ROMAVIA”.

In perioada 2010-2012 am fost instructor de zbor sintetic la Scoala Superioara de Aviatie Civila de la Baneasa.

Sunt casatorit, sotia mea fiind medic militar si detine gradul de Colonel.

Am avut posibilitatea sa imi desfasor activitatea de zbor,in decursul carierei mele, pe mai multe tipuri de aeronave. Am inceput cu avionul AN-24, apoi am facut trecerea pe AN-26, iar in anul 1984 am inceput cursurile de trecere pe avionul BAC 1-11, care la acea vreme se fabrica in ROMANIA. Ultimele tipuri de avion au fost C-130 HERCULES si dupa ce am trecut in rezerva in anul 2001,si  am fost numit Director General Adjunct la Compania Romana de Aviatie “ROMAVIA”  am inceput trecerea pe avionul BOEING 707.

In acest fel am acumulat un numar de 6500 ore de zbor. Pe timpul activitatii de zbor am avut si cazuri special,din care enumar: cedarea motorului la avionul BAC 1-11 in timpul manevrelor de venire la aterizare la aeroportul NURENBERG si incendiul la un motor in timpul decolarii de pe aeroportul” Mihail Kogalniceanu”. Ambele cazuri au fost rezolvate cu succes. Am fost selectat sa execut zboruri cu pilotii care se pregateau pentru misiuni in strainatate cu Mig 21, astfel ca am zburat si pe acest tip aproximativ 25 ore .

Am activat o perioada si ca instructor de simulator la Scoala Superioara de Aviatie Civila. Pentru ca sunt la acest capitol,amintesc ca in anul 1976 am obtinut “Brevetul de Aptitudine si Licenta de Pilot Profesionist”,iar in 1981 “Brevetul de Aptitudine si Licenta de Pilot de Linie Aeriana”.

Am activat si in cadrul unor companii aeriene straine din Nigeria, Fosta Iugoslavie, India, Irlanda.

Bucuresti, 2015.

 

 

 

Powered by WordPress