Mihai Serban

20/09/2010

SCRISOARE DESCHISĂ

Filed under: avioane — admin @ 14:56

PENSIILE NESIMȚITE ALE UNOR CĂPUȘE

 

Către, Președintele României, Senatul României, Camera Deputaților, Avocatul Poporului Cum aproape toate categoriile așa-zis privilegiate de unele legi speciale care acordau, în opinia actualei guvernări, acele pensii nesimțite, au ieșit în întîmpinarea noului sistem echitabil de pensii, propus, la început, doar în scopuri electorale de către învingătorii ieșiți din urnele străinătății, ne-am gîndit și noi, actuali pensionari, huliți de mai toate oficioasele portocalii, din cauza pensiilor "nesimțite" pe care le primim în baza Legii nr. 223/2007 privind statutul personalului profesionist din aviația civilă din România, să ne alăturăm protestelor magistraților, începînd cu acest articol, care, în opinia noastră, are doar darul de a aduce la cunoștință celor neavizați cîteva aspecte din viața personalului navigant, a aviatorilor profesioniști din aviația civilă din România, specie aflată pe cale de dispariție în actualele condiții de egalitate între un, să zicem, gunoier cu 4 clase elementare, cu scuzele de rigoare, și un aviator cu zeci de mii de ore de zbor la activ.

 

 

De ce să-și mai riște viața aviatorul care, odată ieșit la pensie, va avea doar cîțiva lei în plus față de gunoierul fără școală, care cunoaște numai gropile de gunoi ale sectorului lui de activitate?
Stimați cititori ai acestui articol, a venit vremea să aflați, și dumneavoastră, cîte ceva și despre viața aviatorilor.
După terminarea liceului, cei doritori și cu aptitudini de zbor, apelînd la înscrierea în Școala Superioară de Aviație, vor trebui să treacă, obligatoriu, un test medical foarte riguros, care-i cerne în proporție de 80%. Apoi, norocoșii admiși medical mai au de trecut și un examen teoretic, bazat pe testul la matematică, fizică, geografie și limbi străine, dintre care limba engleză este obligatorie. Pe cei interesați îi îndrumăm spre bibliografia pusă la dispoziția candidaților de către Școala Superioară de Aviație. Cei admiși la examene vor urma, între 2 și 3 ani, cursurile școlii, trecînd, progresiv, și la efectuarea orelor de zbor prevăzute în cadrul programei școalare, fiind asistați de către instructori de zbor specializați. La terminarea orelor de zbor și a programului teoretic, urmează examenul de promovare, de licență, de copilot, de pilot de linie, de comandant de aeronavă și, pentru cei mai dotați, examenul de instructor de zbor. Cam greu, dar nu imposibil! Dacă îl priviți pe aviator înaintea plecării în cursă, îmbrăcat în superba uniformă albastră, nu veți avea decît sentimentul de bunăstare, de faimă și de curaj temerar al acestuia. Însă, din păcate, nu toate zborurile se desfășoară pe cer senin! Majoritatea norilor negri, aducători de furtună, nu țin cont de culoarul aerian sau de nivelul de zbor aprobat de către controlorii de trafic aerian. Apar, cîteodată, formînd un zid greu de trecut, în ciuda radarelor performante aflate în dotarea noilor aeronave de zbor civile sau militare.
Pe vremea noastră, a actualilor pensionari cu pensii nesimțite, radarele abia se instalaseră la bordul avioanelor rusești IL-2 și IL – 14, aflate în dotarea TAROM-ului. Au fost aduse, mai tîrziu, avioane de tip IL – 18, IL – 62 și B-707, avioane cu performanțe mai acătării, dar deja depășite pe plan mondial. Cu aceste avioane, pe vremea răposatului Ceaușescu, ne chinuiam să zburăm cînd la evrei, cînd la arabi, transportînd pasageri și marfă, armament, lingouri din aur și argint, materiale explozive, chimice și multe altele. Salariul era de mizerie, puțin mai mare decît al gunoierului invocat, dar aveam, în schimb, diurnă în dolari. Doi-trei dolari pe zi. O friptură în Occidentul acelor vremuri costa cam 10-12 dolari. Bineînțeles că nu ne puteam permite, așa că ne aduceam de acasă, deși în unele țări era interzis, conserve, slănină și ceapă. La terminarea cursei, ajungînd în hotelurile fără prea multe stele, ne strîngeam cu toții, întreg echipajul, inclusiv însoțitorii securiști, care aveau datoria să ne apere de teroriști, dar care, în majoritatea lor, se ocupau cu completarea dosarelor noastre personale. Știau tot. Tot ce cumpăram, cîți bani aveam, unde-i schimbăm, cine cu cine, cine pe cine, absolut tot. Să le fie de bine și să fie sănătoși, căci ei au rămas cu nesimțitele pensii, iar noi, aviatorii, care-i căram în spate, trecînd cîteodată cu vedere obiceiurile lor, veghindu-le somnul pînă la destinație, riscăm amputarea pensiilor. La fel și Armata. La fel și Poliția, Miliția sau "Structurili", foste și actuale! Se va calcula, la noi, doar cît am contribuit la fondul de pensii. Facem precizarea că, pînă în anul 2000, personalul navigant contribuia la fondul de pensii la nivelul maxim de contribuție, la care se adăuga și o participație suplimentară. Loviți în cap de razele solare, perturbați de zgomotele motoarelor, îmbolnăviți de regimul alimentar precar, mulți dintre colegii noștri nu au mai apucat să-și ridice nici măcar o pensie nesimțită, așa cum a fost ea descrisă de către cascadorul Emil Boc. Au murit, învinși fiind de bolile profesionale.
Activitatea personalului aeronavigant se desfășoară în mediul aerian, într-un spațiu ostil și imprevizibil, advers omului, de o mare complexitate în ceea ce privește posibilitățile reduse de supraviețuire în cazul unei situații de urgență sau a unei catastrofe, precum cazul aeronavei căzute la Balotești.
Uzura prematură a aviatorilor, ca urmare a desfășurării activităților de zbor, se transpune în modificări ale structurii și funcțiilor organismului, cu efect direct asupra vitezei de reacție umană în condiții de lipsă de oxigen și de presiuni atmosferice scăzute, factori ce reduc, în mod semnificativ, durata de viață. Uzura psiho-fizică ridicată produce modificări la nivelul coloanei vertebrale și afectează, în mod direct, performanțele profesionale în cazul unei situații de urgență. Efectele fizico-chimice generate de condițiile de zbor la altitudini ridicate accelerează procesul de îmbătrînire biologică și reduce capacitatea de efort.
Studiul dozimetric al radiațiilor pe timpul zborului, efectuat de organisme internaționale de profil, a concluzionat că nivelul radiațiilor crește dramatic o dată cu altitudinea, că nivelul radiațiilor se dublează la fiecare 1.500 m altitudine, și că zborul la altitudini de peste 11.000-12.000 de metri reprezintă un risc foarte mare. Mortalitatea în rîndul personalului navigant a crescut, în ultimii ani, cu 32%, din cauza cancerului de stomac, testicular, la creier, cu precădere în urma iradierii.
Alte boli profesionale specifice calității de aviator sînt: îmbătrînirea prematură, discopatii, boli de stomac, de inimă, de plămîni, circulatorii, andropauză și menopauză la vîrste premature, stare de stres ridicată, reducerea acuității vizuale și auditive, forme variate de cancer ale organelor interne, cancer de sîn, leucemie, nașteri premature sau probleme de infertilitate. Numai în perioada 2000-2005, din rîndul personalului aeronautic civil navigant, au fost înregistrate 18 cazuri de deces, 4 cazuri de comoție cerebrală soldate cu deces, 10 cazuri de cancer, 4 cazuri ce necesitau transplant de rinichi, 8 cazuri de diabet pe sistem nervos, 6 cazuri de discopatii lombare cu intervenții chirurgicale, 5 cazuri de infarct, 2 cazuri de leucemie, 1 caz de invaliditate pricinuit de turbulență în timpul zborului, 20 de cazuri de îmbolnăviri grave și peste 30 de persoane obligate la un control medical periodic, din 3 în 3 luni. S-a constatat, de asemenea, că, în primii 5 ani după ieșirea la pensie, rata îmbolnăvirilor grave atinge 90%, iar cea a mortalității depășește 45 %.
Luînd cunoștință de cele relatate, vechii guvernați și legiuitori din vremurile bune, cu PIB-uri ridicate, au votat, în unanimitate, Legea nr. 223 din anul 2007, pusă, practic, în aplicare în anul 2008. Această lege acordă unele privilegii aviatorilor civili pensionați în raport cu funcțiile avute la bordul aeronavei. Astfel, comandantul de aeronavă iese la pensie cu un venit de 80% calculat din salariul avut, în timp ce restul echipajului, mecanici-ingineri de bord, telegrafiști, navigatori, primește doar 50% din pensia comandantului de aeronavă. Stewardesele, care, și ele, îngroașă destul de mult, rîndurile claselor privilegiate, primesc, în medie, cam 2.000 de lei pensie lunară. Membrii echipajului primesc în jur de 6.000 de lei pensie lunară. Piloții comandanți, care acum sînt la pensie, primesc aproximativ 20.000 de lei, dar aceștia au rămas foarte puțini, în jur de 40-50. Totodată, copiloții au pensia lunară medie de 8.000-12.000 de lei. Ceilalți aviatori civili de la Aviația Utilitară sau de la cea Sportivă au pensia mult diminuată comparativ cu cei care au zburat la TAROM.
Cu Geică a fost altceva. Numit, tot de către portocalii, în cea mai înaltă funcție din Aviația Civilă Română, acesta și-a arogat mai multe drepturi, merite și prime, în scopul măririi ultimelor salarii luate în calcul la stabilirea pensiei. Așa a ajuns la fabuloasa pensie de peste 30.000 de lei, primită anual, dar și la dosarul de cercetare penală pentru infracțiunile săvîrșite. Prin acest articol, atît eu, cît și colegii mei, aviatori cinstiți, acum pensionari nesimțiți, ne detașăm de gestul lui Geică, dar ne alăturăm magistraților, în vederea păstrării drepturilor cîștigate legal. Contribuția noastră a fost plătită cu mult sînge, domnule președinte Traian Băsescu. Dumneavoastră cunoașteți foarte bine toate mișcările din aviația civilă. Ați fost ministrul nostru, ați fost comandant de vas și nu orice vas, ca marinar sînteți, practic, fratele nostru, al aviatorilor. Ați trăit aceleași sentimente departe de țară, înconjurat numai de străini! Mie, personal, mi-ați fost profesor la Colegiul Național de Apărare. Erați ministrul Transporturilor și, într-o pauză, v-am făcut un catren. Cel mai bun de-acum ministru/de la Tisa pîn’ la Nistru/Vrea pe principala axă/Să mai pună înc-o… taxă! Acolo erau banii dvs., domnule președinte, din taxele care au revenit, în forță, și astăzi. Dar, vă rugăm să nu-i luați de la niște bieți muribunzi, care, după toate studiile medicale, mai au foarte puțin de trăit! Încet, încet vom rămîne foarte puțini! Am intrat în Europa. Știți ce pensii au foștii aviatori de acolo?! Vă solicit, domnule președinte al României, domnule președinte al Senatului României, doamnă președintă a Camerei Deputaților, ca, atunci cînd noua Lege a Pensiilor se va dezbate în Parlament, să țineți cont și de cele relatate de mine, în numele colegilor mei de zbor. Dumnezeu să-i ierte pe cei dispăruți! Și să-i fericească pe cei pe care îi ajuți!

Cu mulțumiri,

P.S.: Dacă Piticul de la Victoria nu vă ascultă, vă rugăm Domnule Președinte, să ni-l dați pentru o mică plimbare cu avionul, după care sîntem convinși că va suplimenta pensia chiar și pilotului automat!
În numele pensionarilor aviatori
Dr. ADRIAN ENULESCU

 

 

No Comments »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

Powered by WordPress