Mihai Serban

31/05/2012

Patriot sau Fraier ?

Filed under: Aviatori,turism — admin @ 09:13

acum 14 ore ·

  • In cei 38 de ani de zbor am avut privilegiul sa vizitez multe tari( peste 100), multe orase, multe lucruri interesante , locuri celebre sau reprezentative din orasele unde ramaneam pentru o zi sau mai multe .
    Am avut ocazia sa vad tari civilizate ca Elvetia, Germania ,Franta, Luxemburg sau S.U.A. dar..si extrema cealalta India , Angola sau Pakistan .si fara sa vreau, am vazut diferenta, am inteles ce inseamna civilizatia ,dar si saracia si promisciutatea
    Nu voi uita niciodata ospitalitatea ,curatenia si florile de la Kloten de langa Zurich sau de la Singapore, dar nici mizeria si saracia oamenilor ce locuiau in corturile din apropiereaa orasului Calcuta , oamenii ce ieseau dimineata din cimitirele din Cairo sau saracia de la Huambo din Angola.
    Am avut norocul, ca la inceputul carierei , sa zbor cu cativa instructori deosebiti care m-au invatat ca daca tot avem sansa sa calatorim, ar fi pacat sa ramanem numai cu alergatul dupa cumparaturi. Am vizitat muzee, am vazut cum traiesc si chiar am incercat sa inteleg cum gandesc oamenii din alte tari
    Am fost in toate continentele mai putin Antartica ,am vizitat majoritatea tarilor din Europa, o mare parte Asia , in Sud pana la Johanesburg in Nord pana la Keflavik, in Est pana la Bejing sau in Vest pana la Dallas ,am ajuns chiar si in Australia unde am stat de doua ori cate 4 zile
    Dupa atatea tari vazute, o intrebare fireasca care probabil si-ar pune-o fiecare dintre noi ar fi

    -Unde te-ai simtit cel mai bine sau unde ai vrea sa traiesti ?

    Raspunsul sincer este ca numai in Romania ma simt acasa.
    Nu pentru ca este cea mai frumoasa, mai sunt multe locuri in lume cu privelisti fantastice, cu oameni mai educati si mai civilizati decat noi romanii, dar de fiecare data, dupa plecari ce depaseau 7-8 zile abia asteptam sa ma intorc acasa, sa aud vorbindu-se romaneste, sa ma inteleg cu cei din jurul meu si ei sa ma intelega pe mine si asta nu pentru ca nu puteam comunica, ma descurc destul de bine cu limba engleza ci pur si simplu pentru ca aici ma simt acasa.
    Am doi fii de care sunt foarte mandru, amandoi traiesc aici ,s-au realizat profesional in Romania si nu i-am sfatuit niciodata sa plece din tara in care s-au nascut.
    Sunt multe lucruri de criticat la romani. Sunt inca multi de care ne este rusine ca sunt co-nationalii nostrii, multi care in primii sapte ani din viata nu au invatat nimic sau mai bine zis au invatat numai ce nu trebuia, sunt inca multi romani pentru care munca este ceva rusinos oameni care nu-si respecta cuvantul dat.
    Partea dureroasa din zilele noastre este ca dupa 1989 oamenii de valoare care puteau face ceva pentru romani, au facut pasul inapoi, nu s-au implicat in politica si asa a iesit la suprafata numai gunoaiele care se vor in frunte nu pentru binele natiunii ci pentru a ajunge cat mai repede la ciolan.

    Am citit de curand un articol care spunea :
    Când nu te iubește nimeni, trebuie să te iubesti măcar tu.
    Când nu-ți iubește nimeni țara, trebuie să o iubești tu.
    NU E O DATORIE, ESTE O ONOARE.

    Paul Bozga

    Paul Bozga

    Mesaje: 21
    Data de inscriere: 24/02/2011

30/05/2012

Vreau sa devin pilot !

Filed under: Aviatori,avioane,Uncategorized — admin @ 19:12
From: Catalin P. <rcp75@yahoo.com>
To: ”aviatia@yahoogroups.com” <aviatia@yahoogroups.com>
Sent: Monday, May 21, 2012 6:24:56 PM
Subject: Re: [Aviatia.ro] pilot
Andrei, costurile scolarizarii variaza destul de mult in functie de drumul pe care-l alegi, dictat in principiu de sumele de bani de care dispui in fiecare etapa a pregatirii. O sa incerc sa-ti “trasez” cea mai ieftina “harta” pentru a ajunge la CPL/IR/MEP cu ATPL(frozen), adica acele calificari minime necesare pentru a ajunge pilot de linie:
0. Teorie ATPL
Un cost aproximativ = 5000E (variaza de la scoala la scoala)
1. PPL(A)
se face pe un avion monomotor cu piston (Cessna, Zlin, Diamond, etc.)
costul mediu al orei de zbor = 170E
Numar de ore necesar = 45
Cost total = 7.650E
2. IR(A) cu PPL – zbor instrumental
se face tot pe avion monomotor cu piston si la simulator
cost mediu al orei de zbor pe simulator = 40E
ore de simulator necesare = 35
cost simulator = 1.400E
cost mediu al orei de zbor pe avion = 170E
ore de zbor avion necesare = 20
cost zbor = 3.400E
Cost Total = 4.800E
3. MEP(A) – trecere pe avion bimotor
se face pe avion bimotor cu piston
cost mediu al orei de zbor = 350E
numar de ore necesar = 6
Cost total = 2.100E
4. MEP/IR – conversie IR la avion bimotor
se face pe avion bimotor cu piston
cost mediu al orei de zbor = 350E
numar de ore necesar = 5
Cost total = 1.750E
5. Acumulare de experienta in vederea obtinerii CPL
se face pe ce avion vrei, preferabil pe SEP(L) ca sa nu ai costuri mari
cost mediu al orei de zbor = 170E
numar de ore necesar = aprox. 100
Cost total = 17.000E
TOTAL GENERAL = 38.300E fara TVA
Preturile de mai sus nu reprezinta oferta nici unei scoli, sint preturi aproximative din ce-mi mai aduc si eu aminte, este posibil sa fie mai mari sau mai mici, desi marja de variatie nu e foarte mare. Pentru preturi exacte trebuie sa pui mina pe telefon si sa ceri de la fiecare scoala cite o oferta. Ti le-am dat ca sa-ti dai seama cam in ce zona te plasezi cu costurile si cum sint ele distribuite. De asemenea la orele de zbor trebuie sa-ti mai iei cam 3-4% in plus pentru taxe de aeroport, balizaj, handling, etc.
 Dupa ce termini aceasta etapa, urmeaza etapa angajarii la o companie aeriana. Cele mai multe te vor pune sa-ti platesti tu calificarea pe tip, ceea ce-ti mai scoate din buzunar aproximativ 25.000E. Dupa care, este posibil sa te angajeze, dar la fel de posibil e sa nu te angajeze, mai ales daca pe perioada training-ului vei avea performante sub standard.
Asa ca una peste alta, de la 0(zero) la copilot pe un avion de transport trebuie sa fi pregatit sa investesti cam 80.000E. Un astfel de credit, luat pe 20 de ani iti scoate din buzunar cam 800-900E pe luna. La un venit mediu(copilot) de aprox 2000E pe luna – la unele companii mai mult, la altele mai putin , inseamna ca iti mai ramin in mina in jur de 1000-1100E. Din experienta iti spun ca numai benzina ca sa ajungi la servici zilnic, te costa in jur de 250E pe luna. Daca mai iei in calcul si celelalte cheltuieli ale vietii o sa ajungi la sfirsitul lunii sa intrebi cum intrebam si eu acum vreo saptamina “care profit?”.
Trecind de la concret la abstract si intrind putin in filozofia meseriei, trebuie sa stii ca te inhami la o meserie a carei unica frumusete ramine un apus de soare sau un rasarit furate dupa 10 ore de munca, cind ti se inchid ochii de somn si continui sa zbori dopat cu cafea sau ceaiuri, abia asteptind sa pui rotile ca sa-ti faci cele 12 ore regulamentare de somn (in realitate poate 6, ca nu intri in pat imediat ce ai aterizat). Dupa care o iei de la capat. Filmele, legendele cu stewardese si orase in care vizitezi toate muzeele sau Ferrari in poarta vilei, ramin exact asta: legende. Fi pregatit sa uiti ce este acela somn de voie, sa-ti vezi familia de 2-3 ori pe saptamina, sa-ti iasa fire albe de par in cap cind avionul sare cu voi in toate partile prin furtuni, sa-ti sara inima din piept cind aterizezi pe un aeroport raportat cu frinare medie, iar in realitate e patinoar, sa te faci fleasca in cele 5 minute de walk-around prin ploaie, sa se adune facturile in casuta postala ca nu mai ai timp sa le platesti iar functionarilor li se rupe cotetzul ca tu pleci dimineata la 5 sau aterizezi seara la 10, ei tot intre 9 si 14 au ghiseul deschis, etc. etc. etc. Si cu ocazia asta ii raspund si lui Gratzi, meseria nu e frumoasa, e spectaculoasa, adevarat, dar frumusetea a ramas acolo la cimp, cu ce faceti voi, odata ce ai trecut la beton, devine un business in care satisfactia se numara in euro.
In final am sa-i raspund si lui Laura, amesteci aviatia civila, cu statul, cu licenta de pilot privat, cu subventiile de stat (care au fost acordate o perioada unei singure institutii, tot de stat) si dupa ce faci un talmes-balmes mai tragi si o concluzie care e falsa. Surprinzator, dar exista multi piloti care fara sa aiba spate au ajuns prin forte proprii la linie. Ca sa nu te las in ceatza, o sa incerc sa lamuresc putin lucrurile. Aviatia civila e… aviatie civila. Ca unul dintre operatori este companie de stat, este foarte adevarat, dar pe linga el mai exista inca 6-7 operatori privati care tot aviatie civila de transport fac. Apoi mai exista operatorii de aviatie generala, toti privati, cu o singura exceptie. Deci Aviatie Civila de Stat nu mai exista din 1989. Asa cum spuneam mai devreme, locuri la concurs s-au scos la  singura scoala de stat, care de fapt era subventionata de MT pentru acele locuri. Pe linga aceasta scoala mai exista inca 4-5, unde nu te opreste nimeni sa te inscri. Acele subventii se acordau pentru a pregati piloti care ulterior trebuiau sa lucreze in companii romanesti. Cind companiile si-au facut plinul si nu au mai avut nevoie de piloti, necesitatea acelor subventii a disparut. S-a suprapus si peste criza economica si mai ales pe disponibilitatea eventualilor candidati de a-si plati singuri cursurile.
In ce priveste multiplele sanse de a lucra in RoAF… cind o sa termine el scoala o sa intre probabil intr-o unitate militara in care ultimul MIG-21 tocmai a fost pus in beton in poarta unitatii spre aducere aminte si omagiu, iar apronul va fi gol asteptind inca viitorul avion multirol, care va sosi cind el tocmai isi depune actele de pensie. Sau poate sa se duca la transport, unde va face o data pe luna o cursa spre Tiribombistan, sau cine stie ce teatru de razboi va mai exista cind termina el scoala, iar restul baremului minim il va face in ture de pista in jurul OTP. Ar mai fi elicoperele. Sau este foarte posibil sa nu fie asa si informatiile pe care le am eu sa fie depasite si acum sa fie OK la militara.
Inchei aici, caci deja am scris un roman, desi nu mai aveam de gind sa ma bag in discutii pe forum. Sper ca Andrei s-a lamurit despre ce vorbim, in incheiere as mai vrea sa adaug un singur lucru. In afara de certificat medical clasa I, este recomandant ca un pilot sa aiba si verticalitate si capacitatea de a-si asuma actiunile proprii. Povestea cu prietenul prietenului care vrea sa stie pentru nevasta verisorului nu o sa te ajute prea mult cind o sa dai piept cu “balaurul” si va trebui sa-l infrunti cu fruntea sus. Si daca vei intra in aviatie, o sa treci cu siguranta si prin astfel de momente. In cazul in care ma insel, imi cer scuze anticipat, dar asa cum au mai sesizat si alti colegi de forum, impresia este ca informatiile acestea sint de fapt pentru tine.
O dimineata placuta,
C.

29/05/2012

Pregatire tur manastiri Moldova

Filed under: turism — admin @ 21:39

image

29mai2012 Traseul va fi parcurs cu 2 rulote in perioada 15 – 30 Iunie

07/05/2012

Legenda Templului Spiritului din Campina

Filed under: istorie,turism — admin @ 06:48

  By dan | May 7, 2012 Legende din PrahovaStiriTurism in Prahova

La 97 de kilometri spre nord de Bucuresti, in Campina, scriitorul si istoricul roman Bogdan Petriceicu Hasdeu a construit intre 1893 si 1896 palatul pe care l-a dedicat memoriei fiicei sale. In 1888, la 19 ani, Iulia murise din cauza tuberculozei. Legenda spune ca, Hasdeu se retragea deseori la resedinta sa de la Campina pentru a comunica, prin intermediul spiritismului, cu fiica lui. Deasupra intrarii principale se gaseste inscriptia “E pur si muove”. Numele Iuliei Hasdeu sta gravat pe fiecare dintre cele doua scaune din piatra din fata castelului, iar in mijlocul cladirii se afla o sculptura din lemn pictat a lui Isus Cristos, realizata de artistul francez Casciani. In spatele ei, este asezat bustul Iuliei Hasdeu.

Muzeul a fost deschis pentru public in timpul vietii lui Hasdeu. Expozitia valorifica documente de istoria culturii: fotografii de familie, documente, manuscrise, mobilier si obiecte personale care au apartinut carturarului si fiicei sale (circa 300 de exponate) ; carte veche, tablouri infatisandu-i pe Bogdan Petriceicu Hasdeu si Iulia Hasdeu; arhiva lui Bogdan Petriceicu Hasdeu; schitele lui pentru Castelul Iulia Hasdeu; primele editii ale operelor lui Bogdan Petriceicu Hasdeu (1838 – 1907) si ale Iuliei Hasdeu (1869 – 1888). ”

Cladirea este monument de arhitectura, proiectata si construita fiind de insususi Bogdan Petriceicu Hasdeu.

Am considerat interesant sa punem in pagina si cateva comentarii scrise de oamenii care au vizitat acest edificiu:

ALEXANDRA -2012-03-24

Am fost la castel vara trecuta si aceasta excursie si-a lasat amprenta in inima mea.Cand am intrat in camera obscura si am auzit ca hasdeu a auzit-o in mai multe seri pe iulia cantand la pian iar intr-o dimineata a fost vazuta plecand cu un buchet de margarete in septembrie iar 2 zile mai tarziu au fost gasite 3 margarete desi in septembrie nu mai erau.Mi-a dat fiori scrisoarea primita de hasdeu de la iulia in care ii spune cat de dor ii este de el desi ea era moarta si fotografiile facute la sfarsitul sedintelor de spiritism.Asta ne arata ca se poate comunica intre cele 2 lumi paralele chiar daca unora dintre noi ne e greu sa credem asta.Asa ni se arata ca dupa ce un om moare in chinuri ramane in locul unde a murit desi se poate inalta in cer si se poate intoarce oricand.

ROZELAMARY: am fost chiar ieri la castel si la intrare erau doua oglinzi fata in fata si o doamna spunea ca daca te uiti in ele si te concentrezi iti poti vedea inima si eu mam uitat si mi-am vazut inima nu e extraordinar

MADDY -wow…sincer..este ceva acolo..se aude…se..percepe..la ficare pas..la fiecare vorba a ghidului.E ceva extraordinar.Am un respect foarte mare pentru inteligenta supraomeneasca a Iuliei si pentru curajul tatalui ei de a scrie si de a arata lumii intregi ca intr-adevar exista VIATA dupa MOARTE.Uneori chiar regret ca nu am trait in timpul in care s-a petrecut toata aceasta…poveste..daca o putem numi asa.Nu credeam in asa ceva pana nu am intrat in acest TEMPLU inchinat unei fete miraculoase.Documentele lui HASDEU sunt impresionante.Sunt ferm convinsa ca spiritul Iuliei domneste in acesl castel.

MARY – Am fost si eu ieri. Mi s-a parut o experienta interesanta. Si ca orice sceptic, nu pot sa nu ma intreb: “oare este adevarata toata povestea? ” Si daca da, oare nu este pacat sa comunici cu spiritele de dincolo? Nu trebuie ele lasate sa se inalte, sa evolueze, nu sa fie trase inapoi? Si cum de un spirit evoluat ca al Iuliei (avind in vedere inteligenta sclipitoare si supradotarea ei) coboara inapoi sa comunice cu lumea de unde a plecat? In poeziile ei scria ceva in genul: “as vrea sa mor sa ma descatusez de trup si sa ma inalt, sa ma unesc cu lumina..”. Cine stie daca nu cumva comunicarea tata-fiica nu a fost “falsa”, in sensul ca un alt spirit rau i-a luat locul dindu-se drept Iulia, preluand infatisarea si vocea ei. Sunt nishte ipoteze numai, nu stim care este adevarul. Oricum cert este ca dupa ce am iesit de acolo, eram 3 persoane, ne-a cuprins o stare de moleseala si somn, de nu am mai putut sa ne continuam excursia, sa ne distram, ne-am intors in Bucuresti…Sa aiba legatura oare?

IVĂNESCU MIHAI -  Fascinat, cu sentimente mistice, am trait sfintenia clipelor, vizitind Castelul-templu Iulia Hasdeu din Cimpina, pe data de 05 August 2008.Moartea depaseste limitele ratiunii umane decazute.Viata e plina de mister, cu atit mai mult moartea.Moartea nu a facut decit sa-i perfecteze nimbul de genialitate si sa faureasca din inteligenta ei un mit.Operele nemuritoare ale umanitatii, sunt o continua vietuire spirituala a celor ce le-au savirsit. Tu m-ai chemat acum la Templul tau /Stralucitoarea Iulia Hasdeu/Darnic, dar crud a fost destinul tau.-Rime, Mihai Ivanescu.

Traseul ruinelor judetului Prahova

Filed under: istorie,turism — admin @ 06:43

  By dan | March 13, 2012 Cultura in PrahovaStiriTurism in Prahova

Explorare urbana in localitatile Floresti, Filipestii de Targ, Targsoru Vechi, din judetul Prahova

Traseu: Ploiesti – Floresti – Catina – Calinesti – Filipestii de Targ – Bratasanca – Targsoru Nou – Strejnic – Targsoru Vechi – retur Strejnic – Ploiesti

In Romania se formeaza incet-incet un nou tip de turism, un fel de aripa a turismului cultural-istoric, pe care eu l-as numi “turismul istoric de ruine abandonate”. Nu stiu daca vreun proprietar al unui astfel de obiectiv turistic s-ar bucura sa stie ca batatura lui este intr-un astfel de circuit neconventional, dar in mod sigur unii se multumesc cu situatia si chiar se bucura de venirea unei mase importante de turisti.

Imprejurimile orasului Ploiesti abunda in monumente istorice de importanta nationala. Unele sunt intens promovate (Manastirea Ghighiu), altele sunt relativ promovate (Manastirea Pissiota de la Brazi), iar altele sunt “la dispozitia” exploratorilor urbani, care se intereseaza in mod special de ele. Este si cazul traseului nostru de azi, un tur al celor mai frumoase cladiri ruinate din zona de campie a Ploiestiului.

In localitatea Floresti se poate ajunge cel mai usor cu trenurile Regio, singurele care opresc si in gara Floresti Prahova – situata pe magistrala 300 Bucuresti – Brasov – Oradea, intre statiile Ploiesti si Campina (a doua de la Ploiesti). Gara se afla la marginea de est a satului, iar distantele din localitate nu sunt tocmai semnificative pentru pietoni. Daca alegem masina personala, la Florestii de Prahova putem ajunge urmand drumul catre munte (DN1) pana la ramificatia cu indicator spre Filipestii de Padure si Moreni, pe DJ 720, ce se deschide la stanga (vest) cum mergem spre Campina. Intersectia este la cateva sute de metri nord de intrarea (in partea opusa) in orasul Baicoi. Urmand DJ 720, trecem de podul peste calea ferata si intram in Floresti, unde ne oprim la primul obiectiv din circuitul nostru: Palatul Cantacuzino sau Micul Trianon. De la Ploiesti pana la Floresti avem de parcurs 23 de kilometri.

In capatul de vest al satului se inalta ruina acestui castel al lui Grigore Cantacuzino, supranumit Micul Trianon datorita proiectului asemanator cu cel de la Versailles. Se spune ca nimeni nu a apucat vreodata sa locuiasca in cladire, iar aceasta a cazut in ruina datorita cutremurelor, dar mai ales a hotilor de materiale. Ce a mai ramas din el de la terminarea lui (1913) este pus “in conservare”, iar accesul turistilor este permis, pe poarta sudica, pe langa turnul de apa! Mai precis, se intra pe o straduta ingusta aflata imediat la vest de intersectia drumurilor judetene DJ 720 si DJ 144, conform imaginii satelitare. Atentie! Indicatorul turistic aflat pe soseaua judeteana in centrul satului Floresti va trimite eronat la dreapta cale de 2 kilometri! Acest indicator se afla la intersectia mentionata mai sus, fata de care intrarea pe domeniu se afla in cu totul alta directie (inainte) si la o distanta mult mai mica (100 de metri).

Proprietar este, incepand cu 2009, un om de afaceri care a cumparat domeniul de la urmasii lui Grigore Cantacuzino, carora le-a fost retrocedat. Starea actuala a cladirii este deosebit de precara, cu prabusiri ale acoperisului si ornamentelor, precum si decopertari ale beciurilor. Practic, doar o parte din zidurile exterioare se mai afla in picioare, precum si turnul de apa, in care se mai poate intra doar la parter, scara fiind rupta. De altfel, intrarea in interiorul cladirii nu este recomandata, datorita degradarii avansate (inca mai cad ornamente si caramizi). Palatul este foarte vizitat in ultima vreme de fotografii profesionisti, care aduc cu ei modele si chiar cupluri de proaspat casatoriti, pentru sesiuni foto de neuitat.

Dar palatul de la Floresti este, din punct de vedere cronologic, intre ultimele vestigii lasate de familia dinastica Cantacuzino in judetul Prahova. Iesind inapoi in DJ 720, trecem podul cel lung peste Prahova si intram in satul Catina, in urcus sustinut pe versantul Vaii Prahovei. Trebuie sa retinem ca la toate ramificatiile, varianta noastra merge cel mai la stanga. Ajungem in capatul sudic al satului Catina, aflat la 2 kilometri de Floresti, la intersectia cu DJ 101P spre Campina. Aici, cu aproximativ 1 secol inainte de marele palat din Floresti, a fost construit pe domeniul Mavru-Cantacuzino un complex arhitectural de dimensiuni mai mici, format din conac, turn de apa si anexe. Acestea sunt in stare buna astazi, turnul de apa apartinand unui punct de lucru al Electrica, iar conacul si parcul inconjurator apartin de spitalul de neuropsihiatrie (asadar, domeniul nu este vizitabil). Inaintand spre sud, pe soseaua ce strabate malul drept al Prahovei, intram in satul Calinesti, in capatul caruia – la 1,5 kilometri de domeniul Mavru-Cantacuzino, se afla frumoasa Biserica Adormirea Maicii Domnului.

Construita intre anii 1636-1646 de un grup de boieri – contemporani cu domnitorul Matei Basarab – biserica nu este nici pe departe o ruina, reprezentand unul din monumentele istorico-arhitecturale cele mai bine restaurate ale judetului Prahova. Cele doua turnulete laterale au fost adaugate in anul 1850. La intrare este pus la dispozitia turistilor intregul istoric al lacasului de cult.

Dupa un popas la frumoasa biserica, ne continuam drumul spre sud, pe DJ 101P, cale de inca 2-3 kilometri. Intram intr-un alt “centru” turistic al Prahovei, un sat incarcat de istorie si arhitectura de valoare, Filipestii de Targ. Aici, pe partea stanga a soselei, vom intalni un alt gard din piatra de rau, dupa specificul marilor domenii boieresti din zona. In spatele gardului, conacul lui Pana Filipescu este in curs de restaurare.

Ridicat in secolul XVII, Conacul Pana Filipescu a adapostit si biblioteca lui Constantin Cantacuzino Stolnicul, fiul postelnicului Constantin Cantacuzino – care si-a pus la randul sau amprenta pe Filipestii de Targ, dupa cum vom vedea. Conacul, construit de unul din boierii Filipesti (de unde si-a luat si numele) a fost contemporan cu urmatorul nostru obiectiv, situat in centrul satului Filipestii de Targ: Palatul postelnicului Constantin Cantacuzino, aflat in stare de ruina.

Palatul din centrul Filipestilor de Targ este tot o constructie de secol XVII, resedinta a bogatului postelnic al domnitorului Matei Basarab. Din pacate, astazi s-au pastrat doar zidurile si beciul, iar ruina reprezinta “atractia” comunei, in jurul ei fiind amenajat si un parculet. De aici deducem faptul ca terenul se afla in administrarea primariei. In fata ruinei au fost montate chiar si reflectoare, pentru a-i spori atractivitatea si pe timpul noptii. Inainte de a ajunge la Palat, vizavi de biserica satului, observam pe dreapta o alta cladire parasita, cu o fatada interesanta (aduce cu unele cladiri de patrimoniu din Sinaia si Comarnic – tot prahovene), iar pe una din anexe este scris “BAE COMUNALA”. Din pacate, indicatorul turistic pe care scrie “Conacul Pana Filipescu” a fost montat gresit, in fata ruinei Palatului Cantacuzino, in loc sa fie pus cu 500 de metri mai la nord, unde se afla de fapt conacul despre care am vorbit. Colac peste pupaza, satenii nu sunt nici ei familiarizati cu povestile cladirilor abandonate din satul lor…

Parasim Filipestii de Targ si ne continuam drumul pe DJ 101P, prin Ungureni si Bratasanca, pana la intersectia cu DN 72 (Ploiesti-Targoviste). Aici cotim la stanga si inaintam spre est pana la ramificatia cu DJ 140 (la dreapta), pe care daca-l urmam ajungem in localitatile Targsoru Nou si Strejnic. La Strejnic facem dreapta, spre sud, pe DJ 129 si ne apropiem de satul Targsoru Vechi. Inainte de intrarea in acest sat, pe partea dreapta, intalnim Rezervatia arheologica si de arhitectura medievala Targsoru Vechi. Aici a fost vatra orasului medieval Targsor, una din resedintele domnesti ale Valahiei, ce dateaza din timpul lui Mircea cel Batran!. De la Filipestii de Targ pana la Targsoru Vechi avem de mers 24 de kilometri.

Cea mai impunatoare si bine restaurata dintre bisericile Targsorului este cea ctitorita de Antonie Voda din Popesti, in 1671. Este si biserica Manastirii Turnu, care functioneaza astazi pe domeniul sitului arheologic. Imediat la nord de biserica se afla vestigiile curtii domnesti, iar in partea de sud gasim sapaturile arheologice, care au scos la iveala si un mic cimitir din perioada medievala (conform imaginii satelitare).

Facem o mica plimbare prin curtea manastirii, spre sud-est, pentru a vedea fostul loc al Termelor romane, precum si ruina spectaculoasa a Bisericii Albe. Aceasta a fost ridicata la mijlocul secolului XVI de breslele mestesugaresti ale orasului.

Revenind la Biserica de pe incinta domneasca, mergem 100 de metri spre vest de data asta, pentru a admira inca doua ruine ale Targsorului. Biserica lui Mihnea Turcitul sau Biserica Rosie, ctitorita in 1579, este printre cele mai afectate de vremuri, din ea pastrandu-se doar latura sudica a zidului.

Imediat langa Biserica Rosie, se ridica maiestuos un conac, si el parasit, construit de familia Moruzi in secolul XX. Prin urmare, este cel mai nou monument de arhitectura din incinta sitului arheologic, construit in stil neoromanesc.

In extremitatea estica a rezervatiei, aproape de sosea, vom gasi o alta ruina de biserica, atribuita lui Vladislav al II-lea (1447-1456), din care se pastreaza doar temeliile din piatra. Pentru a vizualiza intregul sit arheologic, este bine sa venim la Targsoru Vechi cand nu este zapada sau cel mai bine pe o vreme uscata, fara ploi anterioare. Intrarea este libera, iar staretul manastirii, ieromonahul Valentin, va fi intotdeauna dispus sa ne arate imprejurimile.

Pentru a ne intoarce in Ploiesti, trebuie sa revenim in satul vecin, Strejnic, pe DJ 129. Aici, se cuvine sa mai facem un ultim popas pentru a admira biserica cea noua cu hramul Sfintii Apostoli Petru si Pavel, constructie maiestuoasa finalizata dupa anul 2007.

Pe drumul dintre Strejnic si Ploiesti, pe partea dreapta, se afla noua troita din lemn (care a inlocuit-o pe cea veche) ridicata pe locul unde ar fi fost asasinat Nicolae Iorga de catre legionari. De la Targsoru Vechi pana la intrarea in Ploiesti avem 7 kilometri, iar circuitul nostru se inchide.

sursa: http://arhivadegeografie.wordpress.com

Powered by WordPress