Mihai Serban

20/09/2010

Statul i-a folosit pe piloți ca pe o curvă proastă.

Filed under: avioane,Mihai S — admin @ 14:24

Aurelian Botezatu, deturnat, lovit de un fulger globular, cu cinci cedări de motoare în zbor, explică de ce își merită pensia “nesimțită”: Statul i-a folosit pe piloți ca pe o curvă proastă

 
 
 

Deturnările sunt chiar mai periculoase decât se arată în filme, de vreme ce avionul este în pericol nu doar din cauza teroriștilor, ci și a celor de la sol. Cum scotea Ceaușescu bani pe seama piloților români, ce se întâmplă când avionul este lovit de fulger, care ar fi “prețul corect” pentru o viață riscată în fiecare clipă? Răspunde Aurelian Botezatu, pilot în aviația civilă, fost director general al Autorității Aeronautice Române.

 

Stau și piloții la coada de la Plecări, alături de medici?

Da, tentația de a emigra e cu atât mai mare, cu cât licența românească este recunoscută ca licență europeană. Pe vremea lui Ceaușescu, piloții care reușeau să lucreze în străinătate trebuiau să dea niște examene. Eu, când am zburat în Anglia, am trecut prin niște examene teoretice și examene în zbor și simulator prin care mi s-a validat licența românească. La ora actuală, nu mai este nevoie. Atunci, a fost o perioadă când s-au închiriat multe avioane, românești, mai precis BAC-uri. Începând de prin 1982 și până în 1995, au fost BAC-uri închiriate către Lauda Air. Niky Lauda, fostul campion de Formula 1, și-a început compania aeriană cu avioane românești și cu piloți români. Am mai zburat în Turcia, la Air Marmara și Istanbul Airlines. În Nigeria, o companie locală a fost pusă pe roate de piloți români, cu avioane românești. În Anglia, am zburat pentru British Airlines sau Anglo Cargo.

 

De ce aveau căutare românii?

Era greu de găsit piloți cu licență pe avioanele englezești BAC, pe care noi le făceam în țară… Rombac. În plus, nu ne convenea nici nouă să închiriem avioanele fără piloți, forța de muncă aducând venituri la fel de mari ca închirierea. Banii îi lua compania, adică statul român. Eu am văzut contractele, ei plăteau 70 de dolari pe ora de zbor statului român, din care nouă ne dădeau doar 11 dolari pe zi. Și zburam aproximativ 5-6 ore. Asta, ca să se spună acum că nu am contribuit de ajuns pentru pensie… În Nigeria, cu banii obținuți, puteai să-ți iei patru-cinci roșii. Sau două sticle de apă plată.

 

Ați făcut o afacere proastă?

Sentimentul, acum, este că am fost o curvă proastă. Au profitat de noi, iar acum vor să ne ia și banii. Dorința de a zbura, când eram tineri, nu se măsura în bani, și atunci nu ne prea puneam problema. Zburam în fiecare zi, nici nu respectam normele de muncă. De multe ori le depășeam numai din dorința de a zbura și de a duce avionul acasă. Lumea nu știe ce preț am plătit pentru asta. Nimeni nu poate să-și dea seama cum este să nu fii acasă când ți se naște copilul sau când merge în prima zi la școală. Chiar joia trecută am avut întâlnirea de 36 de ani de la terminarea Școlii de Aviație. Și dintr-o promoție de 124, mai suntem în viața vreo 60. Mulți au murit în accidente de avion: la utilitară, la sportivă și în aviația civilă. Ceilalți – din cauza stresului.

 

Când a lovit fulgerul, în avion era un ministru

 

Ați avut multe incidente?

Am avut cinci cedări de motoare la BAC, în toate fazele de zbor. O cedare de motor înseamnă pierderea a 50% din puterea avionului, ceea ce înseamnă degradarea calităților de zbor, un moment de dezechilibru al avionului, iar dacă lucru acesta se petrece în apropierea solului poate să fie fatal. Am fost trăsnit de două ori. Am intrat prima dată într-un nor de tip nimbo stratus, cu ionizare puternică. Avionul a început să se încarce electrostatic. Ori cantitatea de electricitate statică a fost foarte mare, ori n-au funcționat descărcătorii electrostatici. Un fulger globular a pătruns chiar pe lângă mine, pe lângă geanta din cabină, a trecut printre pasageri și a ieșit prin coada avionului. În total a făcut 84 de găuri și mi-a rupt antena. Eram la 6.000 de metri, am început coborârea și m-am întors la Otopeni.

 

Ați mai avut curaj să vă reluați zborul?

M-au întrebat dacă vreau să plec și am zis: da, domnule. Acestea fac parte din meserie. Înainte de decolare, găsisem un defect la pilotul automat și am întârziat 20 de minute. Între pasageri era un ministru, și a fost foarte supărat că am întârziat. S-a luat de mine. Eram și tânăr, și puțin arțăgos și am spus că, din punctul meu de vedere, mai bine un ministru întârziat la Frankfurt decât un ministru mort până la Frankfurt. Am decolat și pe la Curtea de Argeș m-a trăsnit. Când am pornit din nou spre Frankfurt, acel ministru a venit în cabină și și-a cerut scuze pentru atitudinea pe care a avut-o înainte de cursă. A zis că nu-l mai interesează nici un fel de protocol.

 

 

Aveți martori pentru fulgerul globular? De regulă, sunt confundate cu OZN-urile.

Un coleg, care era în spatele meu, cu alt avion, a auzit că am fost trăsnit. Au văzut și pasagerii fulgerul. Și Lixandru, care era în spatele meu, m-a chemat în frecvență radio… Încă din Școala de Aviație porecla mea era “Piticul”. Și mi-a spus: “Pitic, ia-ți concediu și fă un tur al mănăstirilor că nu mai ține”. Eram  imediat după deturnare.

 

Dacă veneam cu teroriștii la București, ne mazileau ai noștri

 

Cum a fost cu teroriștii în cabină?

Zburam cu un Boeing 707, închiriat de Tarom lui Libian Airlines. Se apropia și perioada pelerinajului la Mecca, aveau nevoie de avioane. De la Atena am fost deturnați, imediat după decolare, de doi tineri, de doi șiiți. Ei erau în tranzit, plecați de la Damasc. Cum s-au urcat la Damasc și cum au trecut prin controlul de Security? Asta este o problemă locală. În tranzit, nu se făceau controale pe vremea aceea. Au avut asupra lor un pistol și un aparat de fotografiat, Polaroid, plin cu explozibil.

Au intrat cu una din stewardese în cabină, cu pistolul la cap. A început să țipe cel care a intrat, celălalt a rămas cu pasagerii și i-a ținut pe scaune. Foarte greu ne-am înțeles cu ei că nu știau nici engleză, nici franceză ca lumea. Mai mult prin gesturi.

 

Ați acționat ca în filme?

Primul lucru pe care l-am făcut: am selectat un cod de deturnare pe transponder, ca să fiu identificat de organele de dirijare. Dacă nu mai comunic sau ies din calea aeriană să știe că sunt deturnat. M-am așteptat să-mi dea cu ceva în cap când văd că selectez codul acela, dar ei nu erau cunoscători, ăsta a fost norocul nostru. Nu am ajuns la gesturi din astea de filme. Ei au cerut să-i ducem la Roma. Am ajuns la Roma, am stat în  zona de așteptare două ore. Au cerut să realimentăm avionul și să vorbească cu consulul libanez, care le-a promis că îi primește Beirutul. Am decolat de la Roma cu destinația Beirut. Când am ajuns, au pus mașini pe pistă ca să nu putem ateriza.

 

De ce?

Ei protestau față de Ghadafi, fiindcă un lider șiit care a fost în vizită la acesta a fost omorât. Am aflat ulterior de la italieni că, la Roma, voiau să detoneze bomba, dar nu a funcționat. Așa că au schimbat planul, dorind să ajungă acasă. În general, orice stat se ferește să se trezească cu un avion cu deturnări. Larnaca a zis că nu ne primește. Turcia a zis că nu ne primește. Singurii care au spus că ne primesc au fost cei din Damasc. De unde plecaseră ei. N-am vrut să ne ducem la Damasc. Și n-am vrut pentru că am fost convinși că după aterizare or să tragă în avion forțele de securitate siriene, ca să șteargă urmele. După vreo șase ore în care ne-am învârtit, am luat o hotărâre la limită și am contactat Ciprul, să pregătească serviciul de căutare și salvare că venim și punem avionul pe mare, paralel cu țărmul, dacă nu ne lasă să aterizăm. Atunci ne-au deschis aeroportul. După ce am aterizat, teroriștii au zis: “Îl alimentați și plecăm la Teheran”. Din momentul acela, m-am ridicat din scaun, am tras perdeaua de la bucătărie, am întins două scaune de la clasa I și m-am culcat, lucru la care nu au mai avut ce face. Când am văzut că nu ripostează, fiind patru membri în echipaj, le-am spus: trei se culcă și ne sculăm câte unul și îi ținem de vorbă ca să nu doarmă, să cedeze psihic. Și într-adevăr, dimineața la ora 5 au hotărât să se predea.

 

De ce n-ați venit acasă, la București?

Una dintre variante, când eram la Roma, a fost să venim cu deturnătorii la București. A fost una din dorințele lor, lucru la care m-am opus. Le-am spus celor din echipaj: să nu vă treacă prin cap! Dacă amestecăm și statul român în toată treaba asta, nu ne va ierta niciodată. Deocamdată este vorba de Libia, e vorba de deturnători șiiți, de italieni și ciprioți sau libanezi. A fost o decizie bună. Acasă, ne-au chemat la salonul special, la Otopeni, ne-au dat o primă de 3.000 de lei și o insignă pentru merite în aviația civilă. A doua zi dimineață a venit șeful Serviciului de Infomații. Am avut o discuție acasă și mi-a spus că toată noaptea s-au antrenat cu un Boeing 707 cum să-l atace și să-l distrugă la sol, să nu rămână urme. Ne mazileau ai noștri dacă veneam la București.

 

Acum vă luptați cu teroarea austerității?

Am început contestarea actelor guvernamentale, pe căile legale. După care urmează procesul. Suntem vreo 1.500 de oameni afectați de reducerea pensiilor, dar majoritatea sunt stewardese, ale căror venituri nu aveau un impact prea mare. Speranța este că vom ajunge la CEDO. Nu mai credem că, dacă va fi schimbat actualul guvern, cei care vin vor restabili calculul corect. Ei vor zice “mulțumesc” pentru ceea ce a făcut Boc.

 

Cât ar fi corect?

Eu am avut 210 milioane, asta a fost pensia, din care după impozitare rămâneau 170 de milioane. Și acum iau doar 30 de milioane. Nu m-am interesat niciodată cât are un pilot din occident… dar acolo ei au trăit într-un cadru stabil. Un pilot neamț a câștigat bine și câștigă bine, acumulând pe perioada vieții. Nu iese la pensie fără să aibă 500.000 de euro sau un milion în bancă. Noi am trecut prin niște etape în care acumularea nu a fost posibilă, iar inflația din anii ‘90 a distrus tot ce pusesem deoparte.

Autor: VAL VALCU • Categoria: Blitz Interviu • Publicat la: 2010-09-19 18:01:25

No Comments »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

Powered by WordPress