Mihai Serban

10/06/2012

IULIAN RUSNAC PILOT SEF LA TAROM

Filed under: Aviatori,avioane,Tarom — admin @ 07:58

 

Mesaj Scris de george la data de Joi 24 Feb – 15:23

IULIAN RUSNAC POVESTESTE CE ETAPE PROFESIONALE PARCURGE UN PILOT DE AVIATIE CIVILA
In cazul meu, tata a fost pilot si el la Tarom si l-am copiat intr-un fel. M-a dus cu avionul, am zburat, m-a trimis la Scoala de Aviatie Sportiva cind aveam 16 ani, la Clinceni �”, raspunde Rusnac, asezat comod in biroul lui din incinta Aeroportului “Henri Coanda”. Sa zbori, sa fii liber merita. “Daca va ginditi la satisfactia materiala, e si asta, e umana, dar sint si alte lucruri care pot sa te satisfaca in meseria asta, care au o pondere mai mare”, adauga el. Dintre calitatile native de care poti profita pentru a fi un bun pilot, ca sa ajungi la un nivel mai inalt, Rusnac numeste echilibrul si orientarea in spatiu.Intrebat citi piloti are in subordine, Rusnac spune ca intre 200 si 250. Dispeceratul ii confirma ca sint 202 si 330 de insotitori de bord. Ce face concret pilotul-sef? “Orice companie are o organigrama obligatorie, conform normelor europene. Pilotul-sef raspunde de trainingul tuturor pilotilor din cadrul operatorului aerian – curs teoretic la clasa, antrenamentul pe simulator, antrenamentul in zbor -, de transportul lor, de situatia medicala a pilotilor. Este un compartiment in care trebuie sa ai grija ca pilotii sa fie la un anumit standard cerut de companie”, vine raspunsul lui Rusnac.

Pe scurt, indatorirea lui este sa se ocupe de selectia lor profesionala pe anumite tipuri de avioane: verificari obligatorii din sase in sase luni la cunostintele teoretice, aplicarea procedurilor si tehnici de pilotaj. “Daca are vreo problema, nu-i nimic, il invatam si il evaluam mai tirziu.” Pilotii de la Airbus, veniti in stagiu profesional, care ii pregatesc pe romani, sint foarte multumiti pentru ca la Tarom nivelul de pregatire este “above standards”, spune Rusnac.

Situatii de urgenta, care sa puna in pericol siguranta pasagerilor, nu au fost, spune pilotul. “Situatii anormale, da: sa se strice un aparat care iti indica viteza si sa nu mai ai anumite protectii de viteza, maxime sau minime; defectiuni electrice, electronice; in rest, cele majore, de motoare, de controlul zborului, eu n-am avut.”

La fiecare 12 luni, pilotii trec prin evaluarea medicala obligatorie, atit cea de neuropsihiatrie, cit si cea psihologica, desi “din �86, de cind sint evaluarile acelea, medicii, cam aceiasi, au profilul tau medical foarte bine pus la punct”. Mai sint si testele psihomotorii, cu intrebari ca dintr-un test oarecare de personalitate, de genul cit fumezi, cit dormi, daca te doare capul.

In ziua interviului, la Tarom se angajau zece piloti. Salariul de intrare pe aceasta functie, fara experienta, porneste de la 4.000 de RON net. Ca si soldatii, pilotii beneficiaza de asigurari de viata, incheiate in fiecare an. Valoarea politei de asigurare depaseste 300.000 de euro. “Depinde de ce ti se intimpla.”
Pensie la 50 de ani

Etapele profesionale prin care trebuie sa treci ca sa ajungi pilot includ Scoala de Aviatie Civila, care dureaza intre 18 si 24 de luni, de unde se obtine un brevet de pilot comercial. Apoi, examenul de copilot de linie la un operator aerian. In final, dupa cursuri si examene, urmeaza etapa pilot de linie – 1.500 de ore in total cariera si 500 de ore, comandant sub supraveghere -, dupa care se considera ca pilotul are experienta si poate sa intre in pregatire pentru comandant. Ultima treapta profesionala – instructor -, fie ca e de simulator, de zbor sau examinator. Virsta de pensionare la cerere – 50 de ani.

No Comments

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Sorry, the comment form is closed at this time.

Powered by WordPress