Mihai Serban

18/08/2013

CENTENAR la Busteni: “BO-BO”, cea mai batrana locomotiva electrica din tara, implineste 100 de ani

Filed under: istorie,turism — admin @ 17:59

25.03.2013

CENTENAR la Busteni: “BO-BO”, cea mai batrana locomotiva electrica din tara, implineste 100 de ani

Intre anii 1899-2007, in incinta Fabricii de Hartie Busteni, judetul Prahova, a functionat PRIMA CALE FERATA ELECTRIFICATA DIN ROMANIA. Patronii fabricii, fratii Carol si Samuel Schiel, au cumparat pentru aceasta linie din Germania, intre anii 1900-1913, trei locomotive electrice de cale ingusta (ecartament 700 mm) care, dupa anul 1948 au devenit PROPRIETATEA STATULUI ROMAN, administrata de Fabrica de Hartie Busteni. 
Acestea sunt PRIMELE SI CELE MAI VECHI LOCOMOTIVE ELECTRICE DIN ROMANIA. Prima locomotivă electrică din România poate fi văzută astăzi de publicul larg, expusă pe peronul gării din Bușteni, grație inițiativei și efortului unor entuziaști păstrători ai tradițiilor orașului, dar și a Căilor Ferate Române, îi amintesc aici pe dl. Butnariu Leonard și dl. Gigi Gavrilă.

Locomotiva tip BO-BO, fabricata in anul 1913 la AEG Berlin, are o lungime totală de 5.700 mm, o greutate de 3,5 tone, cu ecartament de 700 mm. Atașat acestei locomotive este vagonul platformă, fabricat tot în 1913 la Berlin. Acesta are o lungime de 6.500 mm, o greutate de 4,5 tone și este dotat cu frână manuală”.

P1200614-640x480

Locomotiva electrică și vagonetul sunt componente originale ale trenului electric, iar expunerea lor pentru public a fost realizată cu ocazia reabilitării căii ferate Câmpina-Predeal

Au fost trei astfel de locomotive din care s-a păstrat doar una. Despre celelalte doua locomotive stim urmatoarele:

  • Locomotiva tip BO-BO, a fost fabricata in anul 1899 la Uzinele Orenstein & Kopel si modificata in anul 1966 in atelierul Fabricii de Hartie Busteni. Aceasta a fost ridicata la data de 28 iunie 1990 de la Busteni si transportata la Depoul Ciurel (Metrorex, Bucuresti), la initiativa Muzeului CFR Bucuresti si a unor membri ai TREN CLUB ROMAN Bucuresti (ing. Octavian Udriste – fost director Metrou Bucuresti, ing. Serban Lacriteanu – director la SNFM-CFR Marfa din Ministerul Transporturilor, ing. Mircea Dorobantu – Muzeul CFR Bucuresti). Locomotiva in greutate de aproape 2 tone, a fost depozitata initial in fata cladirii administrative a depoului – cu paza permanenta si portar – ulterior a  DISPARUT?!.
  • Locomotiva cu nr. 531/1907, fabricata in anul 1907 la AEG Berlin a fost instrainata de catre Fabrica de Hartie Busteni, iar in prezent se afla in apropiere de Deva, in comuna CRISCIOR, judetul Hunedoara, in incinta unor ateliere particulare care se ocupa cu exportul de locomotive si vagoane.

Ele tractau garniturile de tren industrial care circulau în incinta Fabricii de Hârtie din Bușteni, pe un traseu de cale ferată îngustă electrificată (ecartament 700 mm.) de mai bine de 5 km lungime. Locomotiva electrică a fost fabricată în anul 1913 de AEG Berlin (nr. fabricație 1524), are o greutate de 3.5 tone și este echipată cu un motor de 50 CP care funcționează cu curent continuu 250V. Locomotiva a funcționat fără întrerupere 90 de ani, până în 2003.
Vagoneții au fost produși de aceiași firmă germană putând fi adaptați pentru diverse operațiuni: transportul lemnului venit cu funicularul peste munte, de la exploaratea Brateiu la ”fierăstrău” (de unde și numele cartierului situat mai sus de Hotelul Silva) unde era debitat și cojit și apoi la moara de pastă (acționată hidraulic) unde era transformat în celuloză; transportul sulurilor de hârtie de la mașina de fabricat hârtie la secția finisare, unde era tăiată și devenea hârtie plană; transportul produselor finite din secțiile de producție la rampă CFR din incinta fabricii sau transportul grelelor valțuri metalice din fabrică la atelierul de întreținere, pentru a fi rectificate.

Pentru a trece din Fabricația 1 în Fabricația 2, trenul industrial traversa drumul național, blocând din când în când traficul, spre nemulțumirea conducătorilor auto, dar și spre deliciul copiilor ce asistau veseli la manevrele cantonierului care, fluierând ca la fotbal, schimba macazul și la cele ale frânarului, personaj extrem de important, cocoțat pe platforma ultimului vagon care agita mai tot timpul un steguleț galben. În partea opusă, spre fierăstrău, trenulețul urca șerpuit pe malul drept al pârâului Jepi, pe o linie din care câteva tronsoane se mai păstrează și azi.
Deoarece produsele transportate (lemn, hârtie) erau ușor inflamabile, întreg traseul căii ferate era însoțit de o rețea proprie de hidranți, cu guri de acces din sută în sută de metrii (vreo patru din ele se mai păstrează încă). Curentul electric care acționa locomotiva era produs în incinta fabricii în una din cele cinci micro-hidrocentrale existente sau în centrala electrică acționată cu abur provenit de la centrala termică, curentul fiind apoi transformat în curent continuu într-un post de transformare propriu. Parcurgând aceste date istorice, sunt o mulțime de lucruri care ne uimesc. Acum mai bine de 100 de ani, frații Schiell au introdus în fabrica din Bușteni un concept îndrăzneț la acea epocă și de actualitate azi: transportul intern pe cale ferată, folosirea pentru asta a energiei electrice și mai departe producerea acesteia utilizând resursele naturale existente sau tehnologice proprii.

bv_006_664_115-160x1202-160x1204-160x1201-160x120DSC02160-160x1203-160x120
DSC09832-160x120DSC09830-160x120DSC09831-160x120
p1210278_837-160x120p1210277_100-160x120p1210276_196-160x120
p1210282_106-160x120p1210279_135-160x120p1210280_202-160x120
p1210288_475-160x120p1210286_156-160x120p1210285_504-160x120
p1210289_579-160x120p1210291_350-160x120p1210290_146-160x120
xx-160x120
x-160x120p1210293_683-160x120

No Comments

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.

Powered by WordPress